Matura

Przygotowanie do matury

Ostatnia klasa liceum to czas jednej wielkiej paniki. Od większości nauczycieli słyszymy, jak ważnym egzaminem jest matura, jak wiele od niej zależy, oraz, oczywiście, jakie z nas głąby i jak bardzo do niej nie jesteśmy przygotowani. Zaskakuje mnie więc, jak wielu uczniów nie dostaje od swoich nauczycieli podstawowych informacji dotyczących tego egzaminu – a więc co znajdą w karcie wzorów, a czego nie, co z karty wzorów będzie im przydatne, a co nie, które zagadnienia omawiane na lekcjach są w podstawie programowej dla poziomu podstawowego, a których z pewnością nie będzie (bo wiele podręczników dla poziomu podstawowego zawiera zagadnienia wykraczające poza ten poziom). Nie wspomnę o tym, że znaczna większość uczniów nawet nie wie, że podstawa programowa jest w internecie i można ją łatwo sprawdzić (w zasadzie spotkałam tylko jednego ucznia, który by to zrobił) – i ja to rozumiem, bo gdy sama chodziłam do szkoły, w swojej głowie miałam obraz podstawy programowej jako milionstronnicowego dokumentu przechowywanego w siedzibie Ministerstwa Edukacji, do którego masz dostęp jedynie wtedy, gdy jesteś kimś ważnym.

Dlatego, aby ułatwić Ci ten rok i dać poczucie, że ogarniasz życie, postanowiłam napisać serię postów „Przygotowanie do matury”. Seria ta skierowana jest do uczniów przygotowujących się do matury podstawowej z matematyki. Każdy post dotyczy jednego działu i w każdym znajdziesz następujące informacje:

  • czy dział ten jest w karcie wzorów (bo nie każdy jest)
  • które wzory z karty Cię obowiązują (tę samą kartę dostają uczniowie piszący zarówno egzamin podstawowy, jak i rozszerzony, więc uczniowie z poziomu podstawowego widzący kartę pierwszy raz często nie mogą w niej nic znaleźć, bo jest tam dużo wzorów, które pierwszy raz widzą na oczy – i które do niczego nie są im potrzebne)
  • których wzorów nie ma w karcie i warto je zapamiętać
  • jakie umiejętności z danego działu należy opanować

Znajdziesz też:

  • rozwiązania zadań maturalnych z danego działu
  • linki do postów, w których omawiam zagadnienia potrzebne do rozwiązania danego zadania

Mam nadzieję, że dzięki temu będzie Ci nieco łatwiej w życiu 🙂

PS: Każde zadanie maturalne zostało przeze mnie przyporządkowane do konkretnego działu, pamiętaj jednak, że zazwyczaj zadanie wymaga umiejętności z różnych dziedzin – pod każdym zadaniem napisałam, z jakich.

Spis postów

Jeśli chcesz przygotować się z konkretnego działu, możesz go znaleźć tutaj 🙂

Potęgi i pierwiastki

Logarytmy

Wzory skróconego mnożenia

Kombinatoryka

Rachunek prawdopodobieństwa

Funkcje

Funkcja kwadratowa

Równania

Nierówności

Procenty

Ciągi

Geometria analityczna

Planimetria

Stereometria

Trygonometria

Parametry danych statystycznych

Zadania dowodowe

Spis zadań maturalnych

Jeśli interesuje Cię rozwiązanie konkretnego zadania, możesz je znaleźć tutaj 🙂

Maj 2015

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

Maj 2016

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

Maj 2017

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

Maj 2018

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

Maj 2019

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

_____________________________________________________

Na koniec: arkusze maturalne wraz z zasadami oceniania znajdziesz tu; podstawę programową znajdziesz tu (po lewej stronie znajduje się przycisk download; to, co Ciebie interesuje, zaczyna się na stronie 41); kartę wzorów, która zostanie Ci udostępniona na maturze, znajdziesz tu.

Jeśli cokolwiek jest dla Ciebie niejasne – pytaj 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

O autorze

Cześć! Jestem Kinga. Lubię koty, wspinaczkę i choinkowe światełka. Nic nigdy nie sprawiało mi takiej przyjemności, jak słyszenie słów "Ej, to serio jest takie proste?", i to już od czasu, gdy w wieku siedmiu lat nauczyłam młodszą koleżankę, jak wiązać buty. Choć wizja siebie jako nauczycielki pojawiała się u mnie regularnie, była skutecznie tłumiona, bo za każdym razem, gdy o tym komuś wspominałam, słyszałam: "Naprawdę? Chcesz uczyć... gimnazjalistów?", zupełnie jakbym powiedziała, że chcę adoptować karalucha. To sprawiło, że pasję do uczenia innych odkrywałam bardzo długo. W końcu jednak mi się to udało, czego efektem jest ten blog :) Zapraszam do czytania!